lördag 1 juni 2013

Start blogg Kalkladan Bungenäs – ny scen för konst på norra Gotland

Allt började förra sommaren när jag var Ingmar Bergmanstipendiat på Fårö. Jag hade hört talas om  Bungenäs och tog mig hit på en lånad cykel. Den gamla kalkladan och de vackra kalkugnarna i gult tegel fascinerade mig. Kanske stod Kalkladan tom?

Gick in i den gamla Mässen, Bungenäs Matsal, och där arbetade Sonny.
"Vad tror du om att använda Kalkladan för utställningar?" frågade jag.
"Toppen, tala med Joachim Kuylenstierna." Som i samma stund dök upp. Vi tog oss bort till Kalkladan och det bestämdes att jag från och med nästa sommar skulle driva en konsthall i Kalkladan.

Mina tankar gick direkt till Ann Frössén som kunde bli Kalkladans första konstnär. På ett egensinnigt sätt håller hon sig kvar vid en speciell motivkrets: Havet, vattnet. Det rör sig om målningar i ofta mycket stort format.

Denna blogg ska handla om förverkligandet av en vision och konstnärlig idé på en plats långt utanför den vita kuben. Varmt välkommen.

Hälsar Sophie Allgårdh
Curator och initiativtagare till Kalkladan Bungenäs – ny scen för konst på norra Gotland






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar